WAAROM GOOGLE  ANALYTICS?

Meten = Weten, een oud gezegde dat veel mensen gebruiken. Maar voor ons houdt het hier niet bij op. Meten = Weten, maar Analyseren = Kennis. En Kennis = Conversie en die conversie levert business op. Dat willen we toch allemaal? Maar zoals aangegeven begint dit dus allemaal bij meten en dat is waar je Google Analytics heel goed voor kan gebruiken. Met deze handige tool krijg je namelijk inzicht in het online gedrag van de bezoekers op je website.

GOOGLE ANALYTICS 4 (GA4)

Met Google Analytics 4 (GA4) is een nieuw tijdperk aangebroken voor het meten van verkeer (bezoekers) op jouw website, webshop of onepager. Google is hiermee helemaal opnieuw begonnen met het bekijken en beoordelen van de bezoeker. Wat doet bijvoorbeeld deze bezoeker op je website, met welk apparaat doen ze dat en onder welke doelgroep vallen ze. En dat zijn slechts nog maar een paar zaken die nieuw zijn in GA4.

Mocht je al een Google Analytics account hebben, dan adviseren we om nu alvast een 'schaduw' account te installeren. Je nieuwe account loopt dan gewoon naast het huidige Google Analytics account en kan intussen data gaan verzamelen. Op die manier wordt de overstap naar GA4 nog makkelijker.

WAT IS ER VERANDERD?

Heel erg veel. Google Analytics 4 is een geheel nieuwe tool die ook op een ander manier werkt. Hier zijn een paar belangrijke veranderingen die je kan verwachten: 

  • Waar voorheen veel tijd werd geinvesteerd om de gewenste data voor elkaar te krijgen, heeft GA4 dit op vele plekken al voor je gedaan. GA4 is een stuk gebruiksvriendelijker geworden en je bespaart hiermee veel kostbare tijd. 
  • Hierdoor kun je meteen aan de slag om het gedrag van de bezoeker te onderzoeken. Het is makkelijker te interpreteren en daarmee beter te vertalen in bruikbare informatie. 
  • Standaard houdt GA4 bepaalde events (lees: “acties van bezoekers”) voor jou bij, terwijl je bij de oude Analytics dit zelf moest instellen (denk aan bijv. een download op je website). Met deze acties weet jij wat de bezoeker doet op jouw website, webshop of onepager.
  • Het bijhouden van de betrokkenheid van je bezoekers wordt op een geheel nieuwe wijze gedaan. Voorheen werd dit gedaan o.b.v. van bezoekers die je website verlaten (dit heet ook wel bounces), maar een vertrekkende bezoeker is geen indicator voor betrokkenheid. 
  • Je kan zelf nu nog makkelijker funnels aanmaken (dit is voor de meer ervaren analytics gebruikers). Een funnel is een soort pad (een reeks webpagina's) die je uitstippelt en monitort. Je volgt hiermee het gedrag van bezoekers en probeert dit gedrag te voorspellen. Bijvoorbeeld het pad die een klant doorloopt bij het doen van een aankoop. Met GA4 kan dit nog makkelijker. 

AANBIEDING VLINC

Ben jij klaar voor Google Analytics 4? Dan kan Vlinc (collega onderneming van ons) een uitgebreide installatie voor je uitvoeren. Zij pakken dan de volgende zaken voor je aan:

  • Schaduw account maken voor GA4
  • Uitsluiten van eigen IP-adres(sen) om 'vervuiling' van je data te voorkomen
  • Inzicht maken in gebeurtenissen op de website, zoals:
    - aantal downloads
    - klik op telefoon/email adres
    - ingevulde formulieren
  • Koppelen Google Search Console (indien aanwezig)
  • Koppelen Google Ads (indien aanwezig)

WERKWIJZE

Via het onderstaande formulier komt je aanmelding binnen bij Vlinc. Vlinc stuurt je vervolgens een document toe met daarin instructies om toegang te geven tot Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads & Google Search Console. Dit is heel eenvoudig te doen via een stap-voor-stap instructie.

Neem contact op

KOFFIE

Even kennismaken of bijpraten? De koffie staat klaar! Je vindt ons midden in Surhuisterveen. Een digitale kennismaking kan natuurlijk ook.

De Kolk 8, 9231 CW Surhuisterveen

T: 085-2737954
E: info@heibel.nl 

Plan een afspraak in

SERVICEDESK

Heb je een vraag over het gebruik van je website, webshop of andere online product? Neem dan contact op met onze Servicedesk.

T: 085-2737954
E: service@heibel.nl

Kennisbank