DEEL 2 - MOBIEL & VEILIGHEID
In deze serie bieden we meer uitleg rondom de onderdelen die in onze website scan worden behandeld. Dit is deel twee van twee. Om terug te gaan naar deel één klik je op onderstaande knop.
Zoals in de website scan die voor je ligt ook al is aangegeven, gaan we in dit onderdeel dieper in op een aantal onderdelen.
Is de website geschikt voor mobiel en werken de getoonde telefoonnummers en formulieren op de juiste manier? Daarnaast is veiligheid zeker van belang. Wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een SSL?
Waar de meeste website gebouwd waren - en steeds nog gebouwd worden - om er perfect uit te zien op grote schermen, is de kans groot dat je doelgroep je website het vaakst bekijkt op een smartphone. Door het gebrek aan ruimte is het van belang dat je kritisch kijkt naar onderdelen die weinig toegevoegde waarde hebben. Grote headerafbeeldingen, of veel afbeeldingen tussen de informatie waar je bezoeker naar zoekt kan afleidend werken.
Daarnaast moeten al deze afbeeldingen ook gedownload worden op moment dat iemand je website bezoekt. Als de gebruiker een beperkte internetverbinding heeft, dan kan hij wel eens voor onaangename verrassingen komen te staan.
Met een muis kan iedereen vrij precies navigeren naar het onderdeel waar hij op wil klikken, en daar vervolgens op klikken. Maar als je gebruikers onderweg zijn en je website bezoeken via hun smartphone dan is dit vaak anders.
Stel dat je op je contactpagina een klikbaar telefoonnummer hebt staan (goede keuze!) en vlak daaronder een linkje naar Google Maps zodat je bezoeker eenvoudig een route naar je bedrijf kan maken. Als deze onderdelen te dicht op elkaar staan, dan is de kans groot dat op het verkeerde linkje wordt geklikt en dat kan irritaties opleveren.
Zodra je website goed responsive is gebouwd, dan is dit eigenlijk niet aan de orde. Maar toch sluipt er wel eens een foutje in. Bijvoorbeeld wanneer een tabel wordt toegevoegd, of een ingesloten video van YouTube. Als deze onderdelen de juiste instellingen missen, dan is de kans groot dat ze op de zijkant van een smartphone buiten het scherm vallen en de bezoeker opzij moet scrollen om de volledige inhoud te zien.
Beetje jammer als je nou nét daar de aanbieding van de week hebt staan. Zorg er dan ook voor dat op je website alleen naar beneden en naar boven gescrollt kan worden.
Via formulieren op je website kun je eenvoudig contactgegevens van je klanten verzamelen. Daarnaast kunnen ze je vragen stellen zonder te hoeven bellen. Een veel voorkomend probleem is echter dat je naast de serieuze aanvragen ook veel rommel binnen kunt krijgen: Spam.
Om zeker te zijn dat je nou net die ene aanvraag niet misloopt, kun je een anti-spam maatregel treffen die alle rommel eruit haalt. Google Recaptcha is hier een perfect voorbeeld van.
Een SSL-certificaat is een must voor iedere website. Het zorgt ervoor dat de data die verzamelt wordt op een website is versleuteld en mensen met kwade bedoelingen er niets mee kunnen. Je kunt een website met een (werkend) SSL-certificaat herkennen aan het kleine slotje dat voor de URL staat. In sommige browsers is dit groen als het goed is ingeregeld.
Daarnaast is een beveiligde verbinding middels een SSL-certificaat tegenwoordig ook een vereiste in Google Chrome. Dikke kans dat als je niet een dergelijke certificaat hebt, en iemand je website bezoekt ze een volgende melding krijgen:
Deze website is niet prive
Mogelijk doet deze website zich voor als www.heibel.nl om persoonlijke of financiële gegevens te stelen. Ga terug naar de vorige pagina.
Dat is natuurlijk niet wat je wilt zien als je een website bezoekt. Zorg er dan ook voor dat dit goed is ingeregeld.
In deze serie bieden we meer uitleg rondom de onderdelen die in onze website scan worden behandeld. Dit is deel twee van twee. Om terug te gaan naar deel één klik je op onderstaande knop.