ALGEMENE PUNTEN

Zoals in de website scan die voor je ligt ook al is aangegeven, gaan we in dit onderdeel dieper in op een aantal algemene punten. Denk hierbij aan de leeftijd van de website, de algehele look-and-feel en de structuur van de website. Je kunt namelijk nog zo'n mooie website hebben, als niemand iets van je structuur begrijpt is de kans groot dat je (potentiële) klanten voortijdig afhaken. 

De onderdelen van de website scan

In de meeste gevallen is het antwoord op de vraag "waarom heb je een website" hetzelfde. Om gevonden te worden. Zowel door klanten die rechtstreeks op je website terechtkomen, maar ook via diverse zoekopdrachten in Google. 

Om ervoor te zorgen dat je zo goed mogelijk scoort (en dus zoveel mogelijk vinkjes krijgt achter de checks van Google) is het belangrijk dat je autoriteit zo hoog mogelijk is. Bied je voldoende kennis aan waarmee zoekopdrachten van antwoorden kunnen worden voorzien? 

Mocht iemand heel erg tevreden zijn met het antwoord dat is gevonden op jouw website (via een zoekopdracht in Google), dan is de kans groot dat daarmee jou autoriteit is gestegen en je sneller weer wordt getoond aan iemand anders met een vergelijkbare opdracht. 

Is je website jonger dan drie jaar, dan is er niet zoveel aan de hand. Is je website ouder dan drie jaar, dan is het een goed idee om eens naar de mogelijkheden voor vernieuwing te kijken. 

De doorontwikkeling van de verschillende technische aspecten waarmee je website is gebouwd en onderhouden is, gaat zo ontzettend snel, dat het bijna niet bij te houden is. Na deze drie jaar zijn bepaalde technieken die zijn gebruikt vaak dermate verouderd dat traag wordt, of soms zelfs oubollig aanvoelt. Daarnaast heeft de gebruikte techniek ook invloed op de zoekresultaten van Google. Hoe nieuwer, hoe beter je resultaat!

Dit onderdeel heeft veel raakvlakken met de eerste vraag op deze pagina. Een logische URL of Domeinstructuur zorgt ervoor dat iedereen kan vinden waar hij naar op zoek is. 

Heb je bijvoorbeeld een prachtig stuk geschreven over wie je bedrijf is en waar je in gespecialiseerd bent? Dan is dat handig om toe te voegen aan het menu-item "Over ons", of iets vergelijkbaars. Dat is een logische plek om te plaatsen. Een minder logische plek is ergens verstopt in een submenu van een productpagina. 

Een voorbeeld van een logische URL structuur is: 

Om de gebruiker snel van de juiste informatie te voorzien is het verstandig om hele lappen tekst te vermijden. Zorg ervoor dat je alles opdeelt in hapklare brokken, inclusief relevante titels en subtitels. Daarnaast is de kleurkeuze ook erg belangrijk. Zo is een gele achtergrond met daarop een witte tekst erg moeilijk te lezen. 

Het is mogelijk om via diverse online tools tips te krijgen om de leesbaarheid van teksten te optimaliseren. Daarnaast is dit onderdeel ook een veel besproken onderwerp in onze ebooks

Bekijk onze ebooks

Responsive webdesign is al jaren de standaard en wordt tegenwoordig steeds vaker ingehaald door een Mobile First ontwerp. Om te checken of je website responsive is, kun je deze simpelweg bekijken op verschillende apparaten met allemaal hun eigen schermgrootte.

Schaalt de website mee en blijft alles staan zoals het hoort? Dan is deze responsive. Vallen bepaalde elementen buiten het scherm wanneer je je website op een smartphone bekijkt, dan is je website niet responsive (en voldoe je waarschijnlijk ook niet aan de eerdere vraag of je website jonger dan drie jaar is ;]). 

Bij een Mobile First aanpak wordt de website in de basis gebouwd om perfect te werken op een smartphone, en worden daarna de puntjes op de gezet zodat deze ook juist functioneert op een laptop of desktop. 

Favicon

Een Favicon is het kleine icoontje dat je ziet voor de naam van de website in je browser. Dit is meestal een kleine variant van je logo. Uiteraard is het ook mogelijk om een andere afbeelding te gebruiken. Een Favicon is een beeldmerk of herkenningspunt waarmee je laat zien dat die website van jou is. 

Touch Icon

Een Touch Icon is vergelijkbaar aan de Favicon, maar wordt getoond wanneer mensen je website opslaan op het startscherm van hun tablet of smartphone. Je krijgt dan een beetje het gevoel of je een App hebt, terwijl het een linkje is die de browser van je apparaat opent en je vervolgens doorstuurt naar de website. 

DEEL 1 - ALGEMENE PUNTEN

In deze serie bieden we meer uitleg rondom de onderdelen die in onze website scan worden behandeld. Dit is deel één van twee. Om door te gaan naar deel twee klik je op onderstaande knop. 

Deel 2: Mobiel & Veiligheid

KOFFIE

Even kennismaken of bijpraten? De koffie staat klaar! Je vindt ons midden in Surhuisterveen. Een digitale kennismaking kan natuurlijk ook.

Nije jirden 3, 9231 KT Surhuisterveen

T: 085-2737954
E: info@heibel.nl 

Plan een afspraak in

SERVICEDESK

Heb je een vraag over het gebruik van je website, webshop of andere online product? Neem dan contact op met onze Servicedesk.

T: 085-2737954
E: service@heibel.nl

Kennisbank