OPTIMALISEER JE ZOEKWOOREN

Je wilt je website optimaliseren voor zoekmachines zoals Google, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen? Welke zoekwoorden moet je selecteren?

Allereerst kies je 5 belangrijke woorden waarop je je gaat focussen. Met deze woorden probeer je te scoren in de zoekmachines. Is het gelukt? Dan breid je het aantal woorden uit. Scoor je niet? Stel je woorden bij en begin opnieuw.

ZOEKWOORDEN ACHTERHALEN

Start met typen in de Google zoekmachine en kijk wat er gebeurt.

Zodra je een zoekopdracht in Google intypt helpt Google je vaak met suggesties om je zoekopdracht aan te vullen. Heel veel mensen weten dit niet, omdat het vaak simpelweg genegeerd wordt. Als je na het eerste woord eens stopt en vervolgens kijkt naar de suggesties die je dan krijgt, zul je zien dat hier allemaal mooie (Long Tail) zoekopdrachten tussen staan.

Dit zijn echte zoekopdrachten ingevoerd door gebruikers van Google, die weer worden gebruikt om het gebruik makkelijker te maken. Met SEO is het belangrijk dat je de taal van de potentiële klant spreekt en dat kun je dus op deze manier achterhalen.

RICHT JE OP LONG TAIL ZOEKWOORDEN

Long Tail zoekwoorden (ook wel specifieke zoekwoorden genoemd) zijn zoekopdrachten die bestaan uit 3, 4 of 5 woorden. Bekijk bijvoorbeeld het onderstaande Long Tail zoekresultaat. Hier is gezocht op ‘’Online product laten bouwen’

Met Long Tail zoekwoorden kun je gemakkelijk scoren en daarnaast leveren ze over het algemeen meer conversie op dan generieke zoekwoorden. Maar er is een belangrijk verschil. Long Tail zoekwoorden hebben namelijk een lagere bounce rate en een hogere bezoekduur van de sessie.

Mocht je actief aan de slag willen met SEO, dan raden wij je aan om met de Long Tail zoekwoorden te beginnen. Dit is namelijk het makkelijkste om in SEO te scoren. Zodra je website beter begint te scoren in de zoekmachines kun je de overstap maken naar generieke zoekwoorden.

Generieke zoekwoorden zijn enkelvoudige zoekwoorden en worden vaak gebruikt als mensen opzoek zijn naar informatie. Bijvoorbeeld een bezoeker is geïnteresseerd in een telefoon en zoekt op ‘mobiele telefoon’.

Generieke zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume, maar het is ontzettend moeilijk om een top 10 positie in Google te krijgen met deze zoekwoorden.

Deze uitdaging is zoals je leest iets groter, maar je hebt inmiddels al meer autoriteit gekregen door de juiste Long Tail zoekwoorden. Hierdoor zal je website al beter gaan scoren en zal je automatisch meer zoekvolume gaan creëren naar je website.

GERELATEERDE ZOEKWOORDEN

Meestal kijken we in Google alleen maar naar de eerste zoekresultaten, maar kijk ook eens helemaal onderaan de pagina. Hier staan namelijk de gerelateerde zoekopdrachten.

Deze gerelateerde zoekwoorden zijn suggesties die Google aangeeft om je zoekopdracht te verfijnen. Deze zoekopdrachten kun je vervolgens weer gebruiken voor het selecteren van de juiste zoekwoorden.

Daarnaast is het ook ontzettend handig dat je kunt doorklikken. Je klikt op een van de gerelateerde zoekopdrachten en je gaat naar een nieuwe pagina met zoekresultaten en ook daaronder staat weer een nieuwe lijst met zoekwoorden. Hier kun je dus ook hele goede (Long Tail) zoekwoorden vandaan halen.

KOFFIE

Even kennismaken of bij-praten? De koffie staat klaar! Een digitale kennismaking kan natuurlijk ook.

Nije jirden 3, 9231 KT Surhuisterveen

T: 085-2737954
E: info@heibel.nl 

Plan een afspraak in

SERVICEDESK

Heb je een vraag over het gebruik van je website, webshop of andere online product? Neem dan contact op met onze Servicedesk.

T: 085-2737954
E: service@heibel.nl

Kennisbank

OPENINGSTIJDEN

Maandag t/m donderdag:
8:00 - 17:00

Vrijdag t/m zondag:
Gesloten