TIPS VOOR HET VERBETEREN VAN JE WEBSITE

Wil je het performance van je website verbeteren, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Onderstaand delen wij 25 tips voor het optimaliseren van je website. 

VEILIGE WEBSITES

Google is voorstander van veilige websites. Ze gaven in 2014 al aan dat een versleutelde verbinding een rangschikkingsfactor zou worden. Dit betekent dat websites met een versleutelde verbinding hoger gepositioneerd worden ten opzichte van websites zonder een versleutelde verbinding.

SSL-CERTIFICAAT

Een versleutelde verbinding maak je door een SSL-certificaat toe te voegen aan je website. Dit zorgt ervoor dat alle data die verstuurd wordt tussen een server en een browser niet door derden onderschept kan worden en geheim blijft. Websites van Heibel hebben standaard een SSL-certificaat.

INSTALLEREN SSL-CERTIFICAAT

Let wel op dat je bij het installeren van een SSL-certificaat de oude pagina’s doorstuurt naar je nieuwe pagina’s en je in Google Search Console en Google Analytics aangeeft dat je URL’s gewijzigd zijn. Google ziet http URL’s namelijk als compleet andere pagina’s dan de https varianten.

SNELLE LAADTIJD

Bezoekers houden van snelle websites en daarom is de laadsnelheid van een webpagina een belangrijke rangschikkingsfactor voor Google. Als het lang duurt om een pagina te laden zullen bezoekers het resultaat wegklikken en een nieuw resultaat proberen. Dit is een indicatie voor Google dat de gebruiker op deze pagina niet heeft gevonden waarvoor ze kwamen, wat een lagere positie tot gevolg kan hebben.

PAGINA SNELHEID TESTEN

Google heeft een gratis tool ontwikkeld om pagina snelheid te testen. Deze tool heet PageSpeed Insights. Voer een pagina-url in en je krijgt een score (gebaseerd op de laadsnelheid) en suggesties ter optimalisatie om je pagina’s sneller te maken voor zowel mobiele als desktop. Zorg dat je minimaal 90 uit 100 scoort en zeker beter scoort dan je concurrent.

AFBEELDINGEN

Te grote afbeeldingen zijn vaak één van de meest voor de hand liggende problemen bij langzaam ladende pagina’s. Zorg daarom dat je afbeeldingen altijd optimaliseert (waar mogelijk), opslaat als JPG of PNG en dat je de afmetingen en kwaliteit zo laag mogelijk houdt. Optimizilla is daar bijvoorbeeld heel erg geschikt voor.

RESPONSIVE DESIGN

Met een responsive website bedoelen we een website die zich automatisch aanpast aan het apparaat waarmee je de website bekijkt. Op een mobiel ziet een website er bijvoorbeeld anders uit dan wanneer je deze website bezoekt met een tablet of desktop computer.

DESKTOP-VARIANT

Als iemand een website bezoekt met een mobiel apparaat en een desktop versie ziet, dan is de kans zeer groot dat de bezoeker weer weggaat en een ander zoekresultaat gaat proberen.

Dit wordt bijgehouden door Google en kan een negatieve invloed hebben op de ranking van je website. Je kunt dus lager gepositioneerd worden in de zoekresultaten.

GEBRUIKERSERVARING

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat bezoekers op elk apparaat een goede gebruikerservaring hebben op jouw website. Is jouw website nu niet responsive, dan is het zeer aan te raden om de website heel snel responsive te gaan maken.

META-TITEL

De meta-titel is de titel van de pagina zoals onder andere in Google getoond wordt. Deze stel je in als HTML-code in de head-sectie van je pagina.

GOOGLE

De meta-titel mag maximaal 580 pixels zijn. Dit zijn ongeveer 70 tekens. Maak je de titel langer dan zal Google de titel afkorten met puntjes. In MODX (het CMS dat Heibel gebruikt) zit een makkelijk hulpmiddel die je helpt met het maken van de ideale titel.

PAKKENDE TITEL

Zorg naast een goede lengte ook voor een pakkende titel die het voor de gebruiker aantrekkelijker maakt om op jouw resultaat te klikken. Beschrijf bijvoorbeeld een USP (unique selling point) om gebruikers over te halen jouw pagina te bezoeken. In het geval van een product- of dienstenpagina is dat bijvoorbeeld de korte levertijd, gratis leverkosten of een vrijblijvende offerte mogelijkheid.

META-OMSCRHIJVING

Buiten de meta-titel is de meta-omschrijving ook belangrijk om in te stellen. Dit is de tekst die onder de titel getoond wordt in de zoekresultaten.

GOOGLE

De meta-omschrijving mag maximaal 160 tekens zijn. Meer tekens heeft geen zin en zal worden ingekort. Laat je hem leeg, dan bepaalt Google er zelf een. Dit is natuurlijk niet wat je wilt dus vul deze altijd in. In MODX is dit heel makkelijk en eenvoudig te doen.

ZOEKWOORD

In de meta-omschrijving geef je in een à twee korte zinnen aan wat de bezoeker kan verwachten als hij of zij op jouw resultaat klikt. Maak de omschrijving relevant en wervend en gebruik belangrijke keywords. Deze wordt namelijk vetgedrukt waardoor het resultaat extra opvalt.

JUISTE OPBOUW

Webpagina’s moeten op de juiste manier opgebouwd worden door middel van kopteksten. Bovenin staat de H1 koptekst, vervolgens wordt de pagina opgedeeld in meerdere H2 kopteksten per subonderwerp. Deze H2 secties kunnen weer onderverdeeld worden in H3 kopteksten en die weer in H4-kopteksten.

Op deze manier ontstaat een duidelijke volgorde in de pagina. Handig voor bezoekers om snel de informatie te vinden waar ze naar op zoek zijn en voor Google om te begrijpen waar deze pagina over gaat.

H1 KOP

Bij de H1 tekst moet je net wat beter opletten. Op elke pagina staat er namelijk maar één en deze plaats je zo hoog mogelijk op de pagina. De H1 tekst vat in één zin samen waar deze pagina over gaat. Belangrijk voor zowel Google als je bezoekers!

ZOEKTERM

Gebruikers typen een zoekterm in Google en verwachten daar resultaten te zien die aansluiten bij deze zoekopdracht. Hoe meer ruis of onnodige informatie er op je pagina staat, hoe groter de kans dat een gebruiker weg klikt en een ander resultaat probeert. Zorg daarom dat je specifieke pagina’s maakt met specifieke zoekwoorden.

VOORBEELD

Verhuur je verschillende vervoersmiddelen (bijvoorbeeld busjes, auto’s en fietsen) maak dan één pagina met de zoekterm ‘busje huren’, één voor ‘auto huren’ en één voor ‘fiets huren’ en vertel op die pagina alles wat een bezoeker wil weten over dit onderwerp.

ZOEKWOORDEN EN ONDERZOEK

Door middel van een zoekwoorden onderzoek kun je achterhalen waar jouw doelgroep naar zoekt in relatie tot jouw dienstverlening of de producten die je verkoopt.

ZOEKTERM

Een algemene zoekopdracht waar veel volume op zit noemen we een short tail zoekwoord. Een voorbeeld hiervan is "Fiets" waar minimaal 75.000 keer per maand op gezocht wordt.
Maar wat zegt zo’n zoekterm nu echt? Is een gebruiker op zoek naar fietsen voor kinderen of ouderen? Mannen- of vrouwenfiets? Elektrisch of normaal? Racefiets, mountainbike of misschien een home trainer? Gazelle, Giant of Cube?

ALGEMENE VOORWAARDEN

Door algemene opdrachten verder te onderzoeken kunnen we long tail zoekwoorden ontdekken die de zoekintentie duidelijker maken. Bijvoorbeeld "Gazelle fiets heren", waar gemiddeld 500 keer per maand op gezocht wordt. Vervolgens kunnen we pagina’s aanmaken voor deze specifieke zoekwoorden.

BEDRIJVEN IN DE BUURT

Vooral in de dienstverlening is lokale SEO belangrijk. Mensen nemen graag diensten af van bedrijven in de buurt. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een kapper, dan wil je deze waarschijnlijk vinden in je eigen dorp of stad en niet honderden kilometers verderop.

ALGEMENE OPDRACHTEN

Je kunt je richten op een lokaal zoekwoord als "kapper Surhuisterveen". Hier wordt weliswaar minder vaak op gezocht per maand dan "kapper", maar je concurreert dan alleen met kapperszaken in de regio die ook een pagina hebben op basis van dit specifieke zoekwoord.

Zorg daarnaast ook dat je vindbaar bent via Google Maps. Dat doe je door je aan te melden bij Google Mijn Bedrijf.

BLOGBERICHTEN

Potentiële klanten hebben veel vragen over de aanschaf van een nieuw product. Ben je bijvoorbeeld toe aan nieuwe vloerbedekking, dan vraag jij je wellicht af wat het verschil is tussen laminaat en parket en wat de voor- en nadelen ervan zijn.
Door je kennis over deze onderwerpen te delen en de moeilijke vragen van gebruikers te beantwoorden in blogberichten laat je zien dat jij veel kennis hebt over je vakgebied.

ORIËNTATIEFASE

Door te bloggen ben je niet pas zichtbaar in de aankoopfase van de klant maar al tijdens de oriëntatiefase. Eenmaal op jouw blog kun je bezoekers vervolgens doorsturen naar je product- of dienstenpagina’s, zodat zij meteen over kunnen tot aanschaf en/of contact met je op kunnen nemen.

SCOREN IN GOOGLE

Vroeger was het een stuk makkelijker om met een simpele webpagina te scoren in Google voor zoekwoorden met veel zoekvolume, maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Er komt steeds meer online concurrentie bij, veel ondernemingen zetten in op SEO én Google wordt slimmer!

DE BESTE CONTENT

Het is daarom belangrijk om te streven naar de beste content van het web over een specifiek onderwerp. Als er meerdere uitgebreide artikelen zijn geschreven over een bepaald onderwerp, waarom zou Google dan jouw stuk bovenaan zetten?

De kans is groter dat je op pagina 2, 3 etc. terecht komt, waar waarschijnlijk niemand op je artikel zal gaan klikken. Dit is echt zonde van je moeite!

KILLER CONTENT

Vul in Google een zoekwoord in waar jij op wilt scoren en bekijk de resultaten. Welke informatie kun jij nog toevoegen aan de huidige top resultaten?

Geven de meeste artikelen bijvoorbeeld tien tips? Geef er dan twintig! Geven anderen in vijfhonderd woorden antwoord op een complex onderwerp waar veel meer over te vertellen valt? Schrijf dan een stuk van duizend woorden, maar blijf wel relevant. Ga voor killer content!

AFBEELDINGEN & VIDEO'S

Naast het schrijven van de beste webtekst over een bepaald onderwerp, kun je aan je content ook afbeeldingen en video’s toevoegen.

AFBEELDINGEN

Afbeeldingen zijn voor bezoekers veelal een fijne visuele ondersteuning. Sommige onderwerpen zijn nu eenmaal beter visueel dan tekstueel uit te leggen. Daarnaast zorgen afbeeldingen voor afwisseling, wat de leesbaarheid ten goede komt.

VIDEO'S

Video’s zijn een goede ondersteuning voor praktische onderwerpen die beter in bewegend beeld uitgelegd kunnen worden. Daarnaast is het goed voor de time on page van een bezoeker, een indicator voor Google, dat een bezoeker op jouw website vindt wat hij of zij zoekt.

ALT-TAG

Aangezien Google een zoekmachine is ziet hij niet wat er op een afbeelding staat. Door middel van een simpele HTML-code kun je afbeeldingen een alt-tag meegeven, zo omschrijf je de afbeelding voor de zoekmachine.

Het is een SEO best practice om voor elke afbeelding op je site een alt-tag in te stellen. Zo help je Google jouw website beter te begrijpen, wat goed is voor je algehele ranking.

OPTIMALISEREN

Bij visueel ingestelde zoekintenties zijn alt-tags extra belangrijk om te optimaliseren. Zo word je namelijk ook zichtbaar wanneer een gebruiker via Google Afbeeldingen zoekt. Vergeet dus niet je belangrijke zoekwoorden en synoniemen in de alt-tags op te nemen!

ZOEKTERMEN

Niet iedereen gebruikt dezelfde woorden. Sommige mensen gebruiken de zoekterm ‘witte sportschoenen’ en anderen ‘witte sneakers’, terwijl ze wel dezelfde zoekintentie hebben.

Door synoniemen toe te voegen aan je webteksten zorg je dat jouw webpagina’s ook gevonden en getoond worden wanneer mensen afwijkende zoektermen gebruiken.

GOOGLE SEARCH CONSOLE

Staan je pagina’s eenmaal een tijdje live, dan is er een goede kans dat deze data al voor je verzameld is in Google Search Console. Log in bij Search Console, ga naar “Prestaties” > “Pagina’s” en klik op een pagina waar jij synoniemen voor wilt ontdekken. Ga nu naar “Zoekopdrachten” en bekijk de lijst aan zoekwoorden waar deze pagina op gevonden wordt. Optimaliseer je content ook voor deze zoektermen

ZOEKMACHINE-VRIENDELIJKE URL

Een zoekmachine-vriendelijke URL is zowel voor bezoekers als zoekmachine meteen duidelijk is.

Wanneer een bezoeker met de muis over een link gaat, moet hij of zij al aan de URL kunnen zien wat is te verwachten op deze pagina. Een zoekmachine moet door de URL te scannen ook al een idee hebben waar deze pagina over gaat. Neem daarom altijd je belangrijkste zoekterm in de URL op! Zorg daarom dat je URL bijvoorbeeld niet heibel.nl/297fhvw1 is, maar heibel.nl/tip-vijftien

KORT & KRACHTIG

Houdt je URL’s daarnaast kort en krachtig. Voeg geen onnodige informatie toe, zoals een publicatiedatum of andere nutteloze info. Dus niet heibel.nl/blog/december/2018/category/tip-vijftien, maar gewoon heibel.nl/tip-vijftien of heibel.nl/blog/tip-vijftien. Easy!

PAGINA'S AAN ELKAAR LINKEN

Door pagina’s onderling aan elkaar te linken vergroot je de kans dat gebruikers langer op jouw website blijven. Een belangrijke indicatie voor Google dat bezoekers jouw site als relevant ervaren!
Link bijvoorbeeld op je categoriepagina’s naar blogs die jij over een bepaald onderwerp geschreven hebt en link in je blogs naar andere blogs over hetzelfde onderwerp voor meer verdieping.

Intern linken is een goede manier om aan Google te vertellen wat de belangrijkste pagina’s van jouw website zijn. Heb je bijvoorbeeld twintig blogs geschreven over een productcategorie uit je webshop, link dan vanaf al deze blogartikelen naar deze categorie.

SNEL WEBPAGINA'S VINDEN

Een tip om snel webpagina’s te vinden van waaruit je naar je belangrijkste pagina’s kan linken is door “<belangrijkste zoekwoord van belangrijke pagina> site:jouwsite.nl” te typen in Google. Bijvoorbeeld “website bouwen site:heibel.nl”. Google laat dan alle webpagina’s op www.heibel.nl zien waar de tekst “website bouwen” staat. Nu hoef je alleen nog maar de link op de betreffende pagina’s toe te voegen.

VERDIEPING BIEDEN

Wanneer een bezoeker de informatie heeft gevonden waar hij of zij naar op zoek was, dan is de kans groot dat ze jouw webpagina weer wegklikken zonder conversie.
Zorg daarom dat je deze bezoeker niet laat doodlopen onderaan een pagina. Biedt verdieping naar andere relevante artikelen of verwijs naar een gratis tool of een waardevolle download.

Veel bezoekers scannen een tekst en pikken eruit waar ze naar op zoek zijn. Hierdoor halen ze vaak het einde van de pagina niet. Een manier om dit binnen je website toch te stimuleren is door call-to-action’s toe te voegen tussen de tekst.

RELEVANTE BUTTON

Een effectieve vorm is om aan het eind van een sectie een relevante button toe te voegen, waarmee een bezoeker verleidt wordt om door te klikken. Verleidt de bezoeker bijvoorbeeld om contact op te nemen, je producten te bekijken of om één van je gratis ebooks te downloaden.

SITEMAP

Een sitemap is een simpel XML-bestand welke je toevoegt aan je website. Hierin staan de webpagina’s beschreven waaruit deze website bestaat en wordt de onderlinge hiërarchie getoond. Dit is handig voor Google om jouw website snel te crawlen en te begrijpen hoe deze is opgebouwd.
Een sitemap kun je zelf maken. Maar je kunt hem ook automatisch genereren in MODX met de Google Sitemap Generator. Vergeet alleen niet de sitemap aan te melden in Search Console wanneer je deze gemaakt hebt.

Een bezoeker krijgt een 404 foutmelding te zien wanneer hij of zij een pagina bezoekt die niet (meer) bestaat. Dit kan gebeuren door een verkeerde URL in te typen of door op een verouderde URL te klikken.

CHECK JE LINKS

404 foutmeldingen zijn niet goed voor de gebruikservaring en dus ook niet goed voor je SEO. Dit kun je voorkomen door je links regelmatig na te lopen en te checken of al je interne en externe links nog correct ingesteld zijn. Hier kun je een gratis desktop programma als Screaming Frog of SEO Powersuite voor gebruiken.

301 REDIRECTS

Naast 404 foutmeldingen doe je er ook goed aan het aantal 301 redirects te minimaliseren. Een 301 redirect is een pagina die doorverwijst naar een andere pagina. Bijvoorbeeld omdat een pagina van naam is veranderd of samengevoegd is met een andere pagina.

Door te linken naar een redirect vertraag je de laadtijd, wat niet goed is voor je SEO. Zorg daarom dat je zo veel mogelijk direct naar de bronpagina linkt.
301 redirects kun je in een handomdraai scannen met Screaming Frog of SEO Powersuite.

HOGE AUTORITEIT

Zoals we aan het begin van dit ebook al benoemden, is autoriteit één van de belangrijkste en moeilijkste pijlers van SEO. Een hoge online autoriteit krijg je voornamelijk door backlinks te krijgen van andere websites.

Het actief verzamelen van backlinks is een ingewikkelde aangelegenheid en wordt door SEO specialisten ook wel linkbuilding genoemd. Toch zijn er wel linkbuilding tactieken die je prima zelf kunt uitvoeren.

BACKLINKS VERZAMELEN

Je kunt je backlinks gratis checken via Google Webmaster tools. Bekijk de resultaten en check welke websites geen link hebben geplaatst naar je website. Geen link? Vraag hem dan aan bij de desbetreffende webmaster!

Een andere tip is om bij partners, sponsors, klanten en leveranciers een link naar je website aan te vragen. Wanneer je prettig samenwerkt, is de kans groot dat ze jou willen benoemen op hun website.

GOOGLE MIJN BEDRIJF

Wanneer een gebruiker jouw bedrijfsnaam in Google zoekt, dan toont de zoekmachine de gegevens van je Google Mijn Bedrijf pagina direct naast de zoekresultaten. Een geweldige manier om meer zichtbaarheid voor je onderneming te genereren. Zorg daarom dat je je Google Mijn Bedrijf pagina optimaliseert!

Een gebruiker ziet meteen de openingstijden en andere belangrijke informatie in je Google Mijn Bedrijf pagina. Door middel van afbeeldingen en video geef je een duidelijk sfeerbeeld mee en door actief reviews te genereren zorg je voor meer betrouwbaarheid en professionaliteit.

MUST HAVE TOOLS

Twee must have tools voor iedereen die zich met de SEO van zijn website bezighoudt zijn Google Search Console en Google Analytics. Beide tools geven je toegang tot data van Google die je nergens anders kunt krijgen.

Met Search Console bekijk je voornamelijk de technische staat van je website en ontdek je welke zoekwoorden mensen gebruiken om jouw webpagina’s te vinden. Met Analytics heb je inzichtelijk hoe vaak bepaalde pagina’s bezocht worden, hoe lang mensen op jouw pagina’s blijven en hoe ze door de website heen klikken.

EBOOK 25 TIPS VOOR HET VERBETEREN VAN JE WEBSITE

EBOOK 25 TIPS VOOR HET VERBETEREN VAN JE WEBSITE

Wil je alle tips nog eens rustig nalezen, of delen met je netwerk? Via onderstaande knop kun je het volledige ebook downloaden. 

Download dit ebook

Deze site wordt beveiligd door reCAPTCHA en het Google Privacy-beleid en de servicevoorwaarden zijn van toepassing.

KOFFIE

Even kennismaken of bijpraten? De koffie staat klaar! Je vindt ons midden in Surhuisterveen. Een digitale kennismaking kan natuurlijk ook.

De Kolk 8 
9231 CW Surhuisterveen

T: 085-2737954
E: info@heibel.nl 

whatsappStuur een berichtje via WhatsApp

Plan een afspraak in

SERVICEDESK

Heb je een vraag over het gebruik van je website, webshop of andere online product? Neem dan contact op met onze Servicedesk.

T: 085-2737954
E: service@heibel.nl

Kennisbank