TIPS VOOR HET OPTIMALISEREN VAN ZOEKWOORDEN

Je wilt je website optimaliseren voor zoekmachines zoals Google, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen? Welke zoekwoorden moet je selecteren? En waar moet je je precies op richten? Wij houden het graag simpel en daarom geven we je een aantal handige tips!

GOOGLE TRENDS

Ontdek waar de wereld naar op zoek is en krijg gemakkelijk inzicht in trends van zoekvolume met Google Trends. Met deze handige tool kun je meerdere zoekwoorden met elkaar vergelijken en inzien welke woorden populairder zijn dan andere.

Na een zoekopdracht kan het voorkomen dat je een woord hebt waar geen informatie op terugkomt. Het is dan niet per definitie een slecht zoekwoord, maar het zal ook niet veel zoekvolume opleveren.

In Google Trends worden de zoekvolumes op een schaal van 1 tot 100 weergegeven. Je ziet dus geen absolute getallen, maar wel heel duidelijk de trends met gerelateerde zoekwoorden door de jaren heen.

LONGTAIL ZOEKWOORDEN

Long Tail zoekwoorden (ook wel specifieke zoekwoorden genoemd) zijn zoekopdrachten die bestaan uit 3, 4 of 5 woorden. Bekijk bijvoorbeeld het onderstaande Long Tail zoekresultaat. Hier is gezocht op ‘’Online product laten bouwen’

Met Long Tail zoekwoorden kun je gemakkelijk scoren en daarnaast leveren ze over het algemeen meer conversie op dan generieke zoekwoorden. Maar er is een belangrijk verschil. Long Tail zoekwoorden hebben namelijk een lagere bounce rate en een hogere bezoekduur van de sessie.

Mocht je actief aan de slag willen met SEO, dan raden wij je aan om met de Long Tail zoekwoorden te beginnen. Dit is namelijk het makkelijkste om in SEO te scoren. Zodra je website beter begint te scoren in de zoekmachines kun je de overstap maken naar generieke zoekwoorden.

GENERIEKE ZOEKWOORDEN

Generieke zoekwoorden zijn enkelvoudige zoekwoorden en worden vaak gebruikt als mensen opzoek zijn naar informatie. Bijvoorbeeld een bezoeker is geïnteresseerd in een telefoon en zoekt op ‘mobiele telefoon’.

Generieke zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume, maar het is ontzettend moeilijk om een top 10 positie in Google te krijgen met deze zoekwoorden.

Deze uitdaging is zoals je leest iets groter, maar je hebt inmiddels al meer autoriteit gekregen door de juiste Long Tail zoekwoorden. Hierdoor zal je website al beter gaan scoren en zal je automatisch meer zoekvolume gaan creëren naar je website.

ZOEKOPDRACHTEN IN GOOGLE

Start met typen in de Google zoekmachine en kijk wat er gebeurt.


Zodra je een zoekopdracht in Google intypt helpt Google je vaak met suggesties om je zoekopdracht aan te vullen. Heel veel mensen weten dit niet, omdat het vaak simpelweg genegeerd wordt. Als je na het eerste woord eens stopt en vervolgens kijkt naar de suggesties die je dan krijgt, zul je zien dat hier allemaal mooie (Long Tail) zoekopdrachten tussen staan.

Dit zijn echte zoekopdrachten ingevoerd door gebruikers van Google, die weer worden gebruikt om het gebruik makkelijker te maken. Met SEO is het belangrijk dat je de taal van de potentiële klant spreekt en dat kun je dus op deze manier achterhalen.

GERELATEERDE ZOEKWOORDEN

Meestal kijken we in Google alleen maar naar de eerste zoekresultaten, maar kijk ook eens helemaal onderaan de pagina. Hier staan namelijk de gerelateerde zoekopdrachten.

Deze gerelateerde zoekwoorden zijn suggesties die Google aangeeft om je zoekopdracht te verfijnen. Deze zoekopdrachten kun je vervolgens weer gebruiken voor het selecteren van de juiste zoekwoorden.

Daarnaast is het ook ontzettend handig dat je kunt doorklikken. Je klikt op een van de gerelateerde zoekopdrachten en je gaat naar een nieuwe pagina met zoekresultaten en ook daaronder staat weer een nieuwe lijst met zoekwoorden. Hier kun je dus ook hele goede (Long Tail) zoekwoorden vandaan halen.

KIJK & VERGELIJK ZOEKRESULTATEN

Welke woorden gebruik je als titel of als navigatiestructuur op je website? Als je hier op gaat Googlen, wat zie je dan? Zie je de gewenste zoekresultaten? Nog even los van het het feit of je je eigen bedrijf wel of niet ziet.

Zijn dit resultaten die in het verlengde liggen van wat jij te bieden hebt? Of zitten er websites/bedrijven tussen waar je van denkt, hier hoor ik helemaal niet tussen? In het laatste geval focus je waarschijnlijk op de verkeerde zoekwoorden en moet je je strategie herzien.

Zie je bijvoorbeeld je concurrenten allemaal terugkomen dan focussen jullie in ieder geval op hetzelfde woord en dan is het natuurlijk belangrijk om te kijken wat je concurrentie beter/anders doet, zeker als ze boven je staan. Hebben ze een snellere website of betere teksten?

GOOGLE ADS

Van alle zoekwoord-onderzoeksmethoden is Google Ads eigenlijk nog de beste tool die er is om woorden te verzamelen.

Stel: Je koopt heel breed in op een zoekwoord en een gemiddelde klik kost €0,50 Met een budget van €100 heb je dan 200 kliks/zoekopdrachten.

Deze zoekopdrachten leveren waarschijnlijk allemaal (Long Tail) zoekwoorden op. Welke je vervolgens weer kunt gaan gebruiken voor je eigen strategie.

Voor een klein bedrag van €100 heb je inzicht in het gedrag van een potentiële klant, Je kunt immers via Google Analytics zien wat bounce rate was op een pagina en hoeveel pagina’s een bezoeker heeft bezocht naar aanleiding van deze woorden. Daarnaast krijg je inzicht in de duur van het bezoek was en misschien, als je geluk hebt, krijg je zelfs nog conversies en weet je dat die zoekopdrachten extra belangrijk zijn.

GOOGLE SEARCH CONSOLE

Welke woorden zie je terugkomen, wat is het zoekvolume per woord en hoeveel klikken heeft dit woord gegenereerd. Met Google Search Console kun je het zoekverkeer en de prestaties van je site meten en optimaliseren.

Uit Google Search Console kun je een doorklikratio halen. Dit is een verhouding tussen hoe vaak er op een link/advertentie is geklikt ten opzichte van hoeveel keer de link/advertentie is weergegeven. Vergelijk deze doorklikratio vervolgens met een Google Ads campagne.. Met deze informatie kun je beslissen of je alleen op SEO moet gaan inzetten of misschien toch op Google Ads. Of nog beter, kies een combinatie van deze twee.

Google Search Console is een betrouwbare tool die maar al te vaak over het hoofd wordt gezien, maar een ware schat aan informatie bevat.

EBOOK OPTIMALISATIE VAN ZOEKWOORDEN

EBOOK OPTIMALISATIE VAN ZOEKWOORDEN

In dit ebook staan alle bovengenoemde tips samengevoegd en daarnaast ontvang je een gratis SEO checklist voor je website!

Download dit ebook

Deze site wordt beveiligd door reCAPTCHA en het Google Privacy-beleid en de servicevoorwaarden zijn van toepassing.

KOFFIE

Even kennismaken of bijpraten? De koffie staat klaar! Je vindt ons midden in Surhuisterveen. Een digitale kennismaking kan natuurlijk ook.

De Kolk 8 
9231 CW Surhuisterveen

T: 085-2737954
E: info@heibel.nl 

whatsappStuur een berichtje via WhatsApp

Plan een afspraak in

SERVICEDESK

Heb je een vraag over het gebruik van je website, webshop of andere online product? Neem dan contact op met onze Servicedesk.

T: 085-2737954
E: service@heibel.nl

Kennisbank